Planspiel-Literaturdatenbank des ZMS
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2017
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Zukunftsinstitut GmbH, 0 (2017): Playful Business. Wer spielt, gewinnt!. Frankfurt am Main: Zukunftsinstitut GmbH. Online verfügbar unter https://www.zukunftsinstitut.de/artikel/playful-business/
2014
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(2014) : Gaming: The Futures Language - The early Years In: Kriz, Willy C.: Back to the Future of Gaming: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 262-270
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(2014) : Simulation and Gaming as the Future's Language of Language Learning and Acquistion of professional Competences In: Kriz, Willy C.: Back to the Future of Gaming: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 214-227
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Kriz, Willy C. (2014): Back to the Future of Gaming. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag
- Caluwe, Stoppelenburg 2014 – Gaming/Simulation as an interactive Intervention
- Cary 2014 – Gaming: The Futures Language
- Feldt 2014 – Duke, Feldt
- Frank 2014 – Establishing Games
- Garcia-Carbonell, Andreu-Andres et al. 2014 – Simulation and Gaming
- Goodman 2014 – The Title itself
- Ichikawa 2014 – Early Japanese Policy Games
- Kavtaradze 2014 – Looking back forty Years
- Kikkawa 2014 – Gaming as the Future's Language
- Klabbers 2014 – Social Problem Solving
- Leigh 2014 – Knowing more than we can
- Lukosch, Bekebrede 2014 – The Future of Gaming
- Meijer, Reich et al. 2014 – The Future of Gaming
- Nakamura 2014 – The Impact of relevant Experience
- Otoiu 2014 – Details of Complexity
- Patasiene, Rakickas et al. 2014 – Increasing Complexity of Business Simulations
- Peters, Everwijn et al. 2014 – The Evaluation of a discipline
- Rizzi 2014 – Between no-pace and no-time
- Schwägele 2014 – Gaming
- Toyoda 2014 – Gaming as an effective tool
- Tsuchiya 2014 – Gaming: The Future's Language
- Ulrich 2014 – Gaming, the Language to shape
- van der Hijden 2014 – Gaming: The Future's Challenge
- Wardaszko 2014 – Global Domination of Games
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(2014) : Gaming, the Language to shape a sustainable Future. A Journey from 1974 to 2054 In: Kriz, Willy C.: Back to the Future of Gaming: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 275-292
2012
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(2012) : Der Deutsche Planspielpreis - Planspielforschung im Spannungsfeld zwischen "Analytischer Wissenschaft" und "Design Wissenschaft" In: Schwägele, Sebastian; Zürn, Birgit; Trautwein, Friedrich (Hg.): Planspiele - Trends in der Forschung: Rückblick auf den Deutschen Planspielpreis 2011: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 139-146. Online verfügbar unter fileadmin/Redaktion/Planspielplus/Literatur/2012/Kriz_2012_Der_Deutsche_Planspielpreis_-_Planspielforschung_im_Spannungsfeld.pdf
Abstract: In diesem Beitrag wird auf einen aktuell in der Planspielcommunity diskutierten Ansatz von Jan Klabbers eingegangen. Im Zentrum der Analytischen Wissenschaft steht die Bestätigung oder das erwerfen von Theorien einzelner Fachdisziplinen mit Hilfe von Planspielen als Forschungsmethode. Im Fokus der Design Wissenschaft steht der anwendungsorientierte Planspielprozess (u. a. Entwicklung, Durchführung, Reflexion, Praxistransfer und Evaluation). Die verschiedenen Autorenbeiträge des deutschen Planspielpreises werden in das Schema von Klabbers eingeordnet.
2011
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Hitzler, Sebastian; Zürn, Birgit; Trautwein, Friedrich (Hg.) (2011): Planspiele - Qualität und Innovation. Neue Ansätze aus Theorie und Praxis. Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe)
Abstract: Dieser Sammelband thematisiert das Spannungsfeld zwischen den Anforderungen, qualitativ hochwertige, aber gleichzeitig auch stets neue, innovative und angepasste Planspiele zu entwickeln und einzusetzen. Wie kann man die Qualität von Planspielen und Planspieldurchführungen verbessern, wie sind innovative Trainingskonzepte für ihren Einsatz implementierbar und welche innovativen Ideen lassen sich in Planspielen umsetzen? Diese und weitere interessante Fragestellungen werden von namhaften Vertretern der Planspielszene diskutiert.
Keywords: Evaluation, Innovation, Forschung, Personal, ZMS-Schriftenreihe, Zukunft, Simulation, Debriefing, Begriff, Planspielforum, Definition, Beurteilung, Hochschule, Qualität, Planspiel, Wirtschaft, PLEBeiträge zu diesem Sammelband:- Bachner, Willnecker 2011 – Der Weg ist das Ziel
- Birgmayer 2011 – Planspielleistungen beurteilen
- Finke 2011 – Entwicklung eines Planspiels
- Haack, Wolters et al. 2011 – Ein Planspiel zur Vorlesung Projektmanagement
- Hellmann, Temme 2011 – Wirtschaftsfremdsprachen lehren und lernen
- Hesselmann 2011 – Sinnvolle Integration von Planspielen
- Hitzler 2011 – Wie gut ist mein neues
- Hitzler, Zürn et al. 2011 – Optimierung und Intensivierung des Einsatzes
- Högsdal, Glag 2011 – Managing Teams in Times
- Kristekova, Herzfeldt et al. 2011 – E-Learning als Produkt Service System
- Kriz 2011 – Qualitätskriterien von Planspielanwendungen
- Treske 2011 – Qualität erleben
- Wucholt 2011 – Debriefing im simulationsbasierten interkulturellen Training
2006
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(2006) : Games today, Business Tomorrow In: Porkhovnik, Yuli: Reality and Game: Abstracts and papers of the 37th Annual Conference of the International Simulation and Gaming Association ISAGA: ISAGA-Conference 2006: St. Petersburg, Russland: St. Petersburg State University of Engineering and Economics, S. 261-263
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(2006) : Future Finance - Personal Financial Competency and Prisoner Re-settlement In: Porkhovnik, Yuli: Reality and Game: Abstracts and papers of the 37th Annual Conference of the International Simulation and Gaming Association ISAGA: ISAGA-Conference 2006: St. Petersburg, Russland: St. Petersburg State University of Engineering and Economics, S. 121-146
2005
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(2005) : The Futures and Roles of Simulation Software in the Classroom In: Shiratori, Rei; Arai, Kiyoshi; Kato, Fumitoshi (Hg.): Gaming, Simulations, and Society: Research Scope and Perspective: ISAGA-Conference 2003: Tokyo: Springer-Verlag, S. 81-89
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(2005) : The Urban Network Game. A Simulation of the Future of Joint City Interests In: Shiratori, Rei; Arai, Kiyoshi; Kato, Fumitoshi (Hg.): Gaming, Simulations, and Society: Research Scope and Perspective: ISAGA-Conference 2003: Tokyo: Springer-Verlag, S. 39-48
2004
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(2004) : Modelling the Impacts of Planning Policies on the Sustainability of Future Settlement Patterns in Ireland In: Eberle, Thomas: Bridging the Gap: Bridging the gap: transforming knowledge into action through gaming and simulation: International Simulation and Gaming Association, Munich, 2004: ISAGA-Conference 2004: München: SAGSAGA
2000
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(2000) : Feeling your way into the future In: Leigh, Elyssebeth; McLaughlan, Rob (Hg.): Anticipating the Unexpected: Conference proceedings of the 30th Annual Conference of the International Simulations and Gaming Association (ISAGA): Sydney: ISAGA
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(2000) : Creating the Future by Creating Ourselves. Gaming/Simulation for Strategic Management In: Leigh, Elyssebeth; McLaughlan, Rob (Hg.): Anticipating the Unexpected: Conference proceedings of the 30th Annual Conference of the International Simulations and Gaming Association (ISAGA): Sydney: ISAGAKeywords: Simulationsspiel, Future, Gaming, Zukunft, Simulation, Strategy, ISAGA, Strategie, Management
1992
1988
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(1988) : Designing a game about the future of education: A case study In: Crookall, David; Klabbers, Jan; Coote, Alan; Saunders, Danny; Cecchini, Arnaldo; Piane, Alberta (Hg.): Simulation-Gaming in Education and Training: Proceedings of the International Simulation and Gaming Association's 18th International Conference: ISAGA-Conference 1987: Oxford: Pergamon PressKeywords: Ausbildung, Fallstudie, Future, Gaming, Zukunft, Study, Simulation, Education, Spielen, ISAGA, Case
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: Interactive real time simulation In: Gentry, James: Guide to business gaming and experimential learning: East Brunswick, S. 141-158
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: Narrativity and multimodality in Social Work. Designing the future positive In: Peters, Vincent; van Westelaken, Marleen de (Hg.): Organizing and Learning through Gaming and Simulation: The 38th Conference: ISAGA-Conference 2007: Nijmegen
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