Planspiel-Literaturdatenbank des ZMS
2014
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(2014): Design-Based Research im Naturwissenschaftlichen Unterricht. Das motivationsfördernde Potenzial situierter Lernumgebungen im Fokus. In: Psychologie in Erziehung und Unterricht 61 (1). Online verfügbar unter https://www.researchgate.net/profile/maximilian_knogler/publication/262344949_design-based_research_im_naturwissenschaftlichen_unterricht._das_motivationsfrdernde_potenzial_situierter_lernumgebungen_im_fokusKeywords: vironment, Naturwissenschaft, Schule, situated, Wert, of, Education, Motivationsförderuenng, Lernumgebung, Design-based, science, value, Unterricht, Learning, Research, der, Motivation, naturwissenschaftlicher, Planspiel
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(2014) : Die Implementierung webbasierter Planspiele im Kontext wirtschaftswissenschaftlicher Modelle. Ein Planspiel für Mitarbeiter in komplexen Arbeitsbereichen In: Schwägele, Sebastian; Zürn, Birgit; Bartschat, Daniel; Trautwein, Friedrich (Hg.): Planspiele - Ideen und Konzepte: Rückblick auf den Deutschen Planspielpreis 2013: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 67-77
Abstract: Die Implementierung von webbasierten Planspielen erfordert die Nutzung von
Entwicklungsumgebungen, damit Entwickler ohne informatische Fähigkeiten ausführbare Planspielsysteme modellieren können. Eine papierbasierte Umsetzung von Wirtschaftsplanspielen erscheint als unwirtschaftlich, da große Mengen von Daten dokumentiert und in kürzester Zeit ausgewertet werden müssen. Als Lösung bieten sich webbasierte Planspiele an, da Modellberechnungen, eine Aufteilung in Sichten, die Bereitstellung über das Internet und die Auswertung der Daten automatisiert erfolgen. Aus dieser Situation ergeben sich Grundanforderungen für eine Entwicklungsumgebung für die Implementierung webbasierter Planspiele. An der Universität Siegen wird ein Rapid Application Development Tool (vgl. McConnell 1996) entwickelt, mit dem webbasierte Planspiele durch Nicht-Informatiker erstellt werden können.
Gleichzeitig wird diese Entwicklungsumgebung von Studierenden in wirtschaftswissenschaftlichen Seminaren zur Konstruktion von Planspielen erprobt. Im Beitrag wird auch ein Praxisbeispiel einer studentischen Arbeitsgruppe vorgestellt. -
(2014) : Comparing Learning Gain and Flow Induced by a 2D Educational and a 3D Entertainment Game In: Kriz, Willy C.: The Shift from Teaching to Learning: Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 162-175
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(2014) : Embodied Interactions in a Servant-Leadership Game In: Meijer, Sebastiaan; Smeds, Riitta (Hg.): Frontiers in Gaming Simulation: 44th International Simulation and Gaming Association Conference, Workshop on Experimental Interactive Learning in Industrial Management: ISAGA-Conference 2013: Stockholm, Heidelberg: Springer, S. 44-51
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(2014): 250 Jahre Planspiel. Wie alles begann. In: wirtschaft + weiterbildung (5), S. 50-52. Online verfügbar unter fileadmin/Redaktion/Planspielplus/Literatur/2014/Kriz_2014_250_Jahre_Planspiel.pdf
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Kriz, Willy C. (2014): Back to the Future of Gaming. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag
- Caluwe, Stoppelenburg 2014 – Gaming/Simulation as an interactive Intervention
- Cary 2014 – Gaming: The Futures Language
- Feldt 2014 – Duke, Feldt
- Frank 2014 – Establishing Games
- Garcia-Carbonell, Andreu-Andres et al. 2014 – Simulation and Gaming
- Goodman 2014 – The Title itself
- Ichikawa 2014 – Early Japanese Policy Games
- Kavtaradze 2014 – Looking back forty Years
- Kikkawa 2014 – Gaming as the Future's Language
- Klabbers 2014 – Social Problem Solving
- Leigh 2014 – Knowing more than we can
- Lukosch, Bekebrede 2014 – The Future of Gaming
- Meijer, Reich et al. 2014 – The Future of Gaming
- Nakamura 2014 – The Impact of relevant Experience
- Otoiu 2014 – Details of Complexity
- Patasiene, Rakickas et al. 2014 – Increasing Complexity of Business Simulations
- Peters, Everwijn et al. 2014 – The Evaluation of a discipline
- Rizzi 2014 – Between no-pace and no-time
- Schwägele 2014 – Gaming
- Toyoda 2014 – Gaming as an effective tool
- Tsuchiya 2014 – Gaming: The Future's Language
- Ulrich 2014 – Gaming, the Language to shape
- van der Hijden 2014 – Gaming: The Future's Challenge
- Wardaszko 2014 – Global Domination of Games
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(2014): Live: Der Kongress entwickelt ein Planspiel. In: wirtschaft + weiterbildung (5), S. 48-49. Online verfügbar unter fileadmin/Redaktion/Planspielplus/Literatur/2014/Kriz_2014_Live_-_Der_Kongress_entwickelt_ein_Planspiel.pdf
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Kriz, Willy C. (2014): The Shift from Teaching to Learning. Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag
Keywords: Proceedings, Konferenz, Evaluation, Logistik, Krisenmanagement, Debriefing, Partizipation, ISAGA, Design, Motivation, ManagementBeiträge zu diesem Sammelband:- Angelini, Garcia-Carbonell et al. 2014 – Student Perceptions of Gain
- Auchter, Kriz 2014 – The Impact to Business Simulations
- Azhari, Raghothama et al. 2014 – A Design and Implementation
- Bergmann 2014 – Flexible and User-Oriented Development
- Chasteen 2014 – Simulation for Strategy Courses
- Feng, Riedel 2014 – The Knowledge Creating Process
- Frank 2014 – The Instructor Role during Educational
- Geithner, Menzel et al. 2014 – Team processes in interdisciplinary projects
- Jakubowski 2014 – Designing Gamified Course for Students
- Junkichi 2014 – Using the Stakeholders Simulation Game
- Karl 2014 – Developing Market Analysis Models Based
- Kikkawa 2014 – Role of Play
- Kitani, Hasebe 2014 – The Influence of Formal Mindsets
- Knogler, Lewalter 2014 – What Makes Simulation Games Motivating
- Koops, Verheul et al. 2014 – Comparing Learning Gain and Flow
- Kurapati, Groen et al. 2014 – Microgames in Practice
- Lo, Meijer 2014 – The Debriefing of Research Games
- Mallon 2014 – Townlands: Designing an Online Game
- Mizuyama, Yamamiya 2014 – A Prototype Prediction Market Game
- Sakonnakron, Rizzi 2014 – Conceptualizing the Essential Role
- Tan 2014 – GamEducation
- Teach, Teach 2014 – Fundamentals of Game Design
- Tipton, Leigh 2014 – What Is Being Simulated
- Titton 2014 – The Relation Between Individual
- Toyoda, Kanegae et al. 2014 – Gaming Simulation for Community-Based Disaster
- Wardaszko 2014 – Hotel Stars
- Wechselberger 2014 – Genuine Guitars and Game Enjoyment
- Wolfe 2014 – Regulatory Focus Insights Into Business
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(2014) : Microgames in Practice. A Case Study in Container Terminal Operations In: Kriz, Willy C.: The Shift from Teaching to Learning: Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag
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(2014) : Identifying the Competencies and Capabilities of Simulation Professionals In: Meijer, Sebastiaan; Smeds, Riitta (Hg.): Frontiers in Gaming Simulation: 44th International Simulation and Gaming Association Conference, Workshop on Experimental Interactive Learning in Industrial Management: ISAGA-Conference 2013: Stockholm, Heidelberg: Springer, S. 253-264
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(2014) : Knowing more than we can say - and using such Knowledge to build Community and a Profession In: Kriz, Willy C.: Back to the Future of Gaming: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 30-39
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(2014) : Gaming Simulation Design for Individual and Team Situation Awareness In: Meijer, Sebastiaan; Smeds, Riitta (Hg.): Frontiers in Gaming Simulation: 44th International Simulation and Gaming Association Conference, Workshop on Experimental Interactive Learning in Industrial Management: ISAGA-Conference 2013: Stockholm, Heidelberg: Springer, S. 121-128
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(2014) : The Debriefing of Research Games. A Structured Approach for the Validation of Gaming Simulation Outcomes In: Kriz, Willy C.: The Shift from Teaching to Learning: Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 88-99
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(2014) : Modeling Network Controller Decisions Based Upon Situation Awareness through Agent-Based Negotiation In: Meijer, Sebastiaan; Smeds, Riitta (Hg.): Frontiers in Gaming Simulation: 44th International Simulation and Gaming Association Conference, Workshop on Experimental Interactive Learning in Industrial Management: ISAGA-Conference 2013: Stockholm, Heidelberg: Springer, S. 191-200
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(2014) : The Future of Gaming. Challenges for Designing distributed Games In: Kriz, Willy C.: Back to the Future of Gaming: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 142-153
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(2014) : A Serious Game Design Combining Simulation and Sandbox Approaches In: Meijer, Sebastiaan; Smeds, Riitta (Hg.): Frontiers in Gaming Simulation: 44th International Simulation and Gaming Association Conference, Workshop on Experimental Interactive Learning in Industrial Management: ISAGA-Conference 2013: Stockholm, Heidelberg: Springer, S. 52-59
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(2014) : Building a Virtual World for Team Work Improvement In: Meijer, Sebastiaan; Smeds, Riitta (Hg.): Frontiers in Gaming Simulation: 44th International Simulation and Gaming Association Conference, Workshop on Experimental Interactive Learning in Industrial Management: ISAGA-Conference 2013: Stockholm, Heidelberg: Springer, S. 60-68
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(2014) : Blackout-und morgen sitzen wir im Dunkeln?. Bericht aus dem Forschungsprojekt AktOr mit der deutschen Energieindustrie In: Schwägele, Sebastian; Zürn, Birgit; Trautwein, Friedrich (Hg.): Planspiele - Erleben, was kommt: Entwicklung von Zukunftsszenarien und Strategien: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 179-194
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(2014) : Townlands: Designing an Online Game to Support a Cross-Community Local-History Project, Bygones and Byways In: Kriz, Willy C.: The Shift from Teaching to Learning: Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 55-65
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(2014) : The Future of Gaming for Design of Complex Systems In: Kriz, Willy C.: Back to the Future of Gaming: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 154-167
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Meijer, Sebastiaan; Smeds, Riitta (Hg.) (2014): Frontiers in Gaming Simulation. 44th International Simulation and Gaming Association Conference, Workshop on Experimental Interactive Learning in Industrial Management. ISAGA-Conference 2013. Stockholm, Heidelberg: Springer
- Bremson 2014 – Representing Qualitative Aspects of Vehicle
- Eckartz, Katsma 2014 – A Negotiation Game to Support
- Fedoseev, Vdovenko 2014 – Playing Science
- Frank 2014 – Achieving Game Goals at All
- Guenaga, Menchaca et al. 2014 – Serious Games
- Henriksen 2014 – Challenges to Designing Game-Based Business
- Hense, Klevers et al. 2014 – Using Gamification to Enhance Staff
- Hoeborn, Bredtmann 2014 – EfeU: Decision Making Concerning Company
- Johansson, Straat et al. 2014 – Analyzing the Social Dynamics
- Kikkawa 2014 – A Grassroots Gaming Simulation
- Kortmann, van Daalen et al. 2014 – Embodied Interactions in a Servant-Leadership
- Leigh 2014 – Identifying the Competencies and Capabilities
- Lo, Meijer 2014 – Gaming Simulation Design for Individual
- Lo, Meijer et al. 2014 – Modeling Network Controller Decisions Based
- Lukosch, van Bussel et al. 2014 – A Serious Game Design Combining
- Lukosch, van Nuland et al. 2014 – Building a Virtual World
- Mes, Iacob et al. 2014 – A Distributed Barge Planning Game
- Mizuyama, Torigai et al. 2014 – A Prediction Market Game
- Piu, Fregola 2014 – Transcoding Pattern and Simulation Games
- Plorin, Müller 2014 – Developing an Ambient Assisted Living
- Raghothama, Meijer 2014 – A Review of Gaming Simulation
- Riedel, Oliveira et al. 2014 – Status and Trends of Serious
- Smeds, Suominen et al. 2014 – Co-creating Networked Educational Innovations
- Titton 2014 – Parameterised Business Simulation Game Development
- Ulrich 2014 – The UCS-Model of Corporate Sustainability
- van Bussel, Lukosch et al. 2014 – Effects of a Game-Facilitated Curriculum
- van den Hoogen, Meijer 2014 – Games for Searching Technology Landscapes
- van Haaster 2014 – A Design Science Approach
- Verbraeck, Meijer 2014 – A Game for Requirements Formulation
- Wardaszko 2014 – Simulation Game as a Live