Planspiel-Literaturdatenbank des ZMS
- <
- <<
- 1
- >
- >>
2017
-
Köck, Daniela; Tafner, Georg (Hg.) (2017): Demokratie-Bausteine. Das Planspiel in Praxis und Theorie. 1. Auflage. Frankfurt: Wochenschau Verlag
Abstract: Das Planspiel Demokratie""-Bausteine - Mein Land. Dein Land. Unsere Union. kann ein Eckstein in der politischen Bildung sein. Dazu muss es professionell unter Berücksichtigung entsprechender Sicht- und Tiefenstrukturen als Methode der performativen Pädagogik eingesetzt werden. Ist das der Fall, dann erleben sich die Spielerinnen und Spieler als Bürgerinnen und Bürger sowie als Politikerinnen und Politiker. Sie tauchen dabei in die Welt der demokratischen Mehr-Ebenen-Entscheidungen und Handlungen ein. Sie nehmen sich selbst als Partizipierende wahr und können ihr Erlebtes reflektieren.
Pädagogisches Ziel ist - ganz im Sinne Klafkis - die Mündigkeit der Lernenden, indem ihre Urteils-, Kritik- und Kommunikationsfähigkeit auf unterschiedlichen Ebenen gefordert und gefördert wird. Die Potentiale, die die Methode Planspiel birgt, werden interdisziplinär behandelt und es regt dazu an, diese in der politischen Bildung einzusetzen.
Mit dem Planspiel Demokratie""-Bausteine - Mein Land. Dein Land. Unsere Union. haben sich die Herausgeberin und der Herausgeber nunmehr fast ein Jahrzehnt in Praxis, Theorie und Empie auseinandergesetzt. 2014
-
(2014) : Establishing Games, Gaming, and Policy Exercises as Tools for urban and regional planning - are we there yet? In: Kriz, Willy C.: Back to the Future of Gaming: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 80-92
-
Kriz, Willy C. (2014): The Shift from Teaching to Learning. Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag
Keywords: Proceedings, Konferenz, Evaluation, Logistik, Krisenmanagement, Debriefing, Partizipation, ISAGA, Design, Motivation, ManagementBeiträge zu diesem Sammelband:- Angelini, Garcia-Carbonell et al. 2014 – Student Perceptions of Gain
- Auchter, Kriz 2014 – The Impact to Business Simulations
- Azhari, Raghothama et al. 2014 – A Design and Implementation
- Bergmann 2014 – Flexible and User-Oriented Development
- Chasteen 2014 – Simulation for Strategy Courses
- Feng, Riedel 2014 – The Knowledge Creating Process
- Frank 2014 – The Instructor Role during Educational
- Geithner, Menzel et al. 2014 – Team processes in interdisciplinary projects
- Jakubowski 2014 – Designing Gamified Course for Students
- Junkichi 2014 – Using the Stakeholders Simulation Game
- Karl 2014 – Developing Market Analysis Models Based
- Kikkawa 2014 – Role of Play
- Kitani, Hasebe 2014 – The Influence of Formal Mindsets
- Knogler, Lewalter 2014 – What Makes Simulation Games Motivating
- Koops, Verheul et al. 2014 – Comparing Learning Gain and Flow
- Kurapati, Groen et al. 2014 – Microgames in Practice
- Lo, Meijer 2014 – The Debriefing of Research Games
- Mallon 2014 – Townlands: Designing an Online Game
- Mizuyama, Yamamiya 2014 – A Prototype Prediction Market Game
- Sakonnakron, Rizzi 2014 – Conceptualizing the Essential Role
- Tan 2014 – GamEducation
- Teach, Teach 2014 – Fundamentals of Game Design
- Tipton, Leigh 2014 – What Is Being Simulated
- Titton 2014 – The Relation Between Individual
- Toyoda, Kanegae et al. 2014 – Gaming Simulation for Community-Based Disaster
- Wardaszko 2014 – Hotel Stars
- Wechselberger 2014 – Genuine Guitars and Game Enjoyment
- Wolfe 2014 – Regulatory Focus Insights Into Business
-
(2014) : Gaming Simulation for Community-Based Disaster Reduction In: Kriz, Willy C.: The Shift from Teaching to Learning: Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 330-344
-
(2014) : Regulatory Focus Insights Into Business Game Engagement In: Kriz, Willy C.: The Shift from Teaching to Learning: Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation: Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 133-147
2013
-
(2013) : Playing in the City and City in Play. On Urban Gaming Simulation In: Otoiu, Cătălina; Otoiu, George (Hg.): The Journey of Change: Mapping the Process: 43rd International Simulation and Gaming Association annual Conference. ISAGA-Conference 2012: Cluj-Napoca: IDEA
2011
-
(2011): Just Running Around. Some Reminiscences of Early Simulation/Gaming in the United Kingdom. In: Simulation & Gaming 42 (3), S. 397-404. Online verfügbar unter http://sag.sagepub.com/content/42/3/397.full.pdf+htmlKeywords: Rollenspiel, Innovation, Interaktion, Simulation, Spiel, Partizipation, SAGSET, computerbasiert, Lernen, Planspiel
2000
-
(2000) : Simulation/Gaming for Participatory Policy-Making In: Herz, Dietmar; Blätte, Andreas (Hg.): Simulation und Planspiel in den Sozialwissenschaften: Eine Bestandsaufnahme der internationalen Diskussion: Münster: Lit (Grundlegung und Methoden der politischen Wissenschaft), S. 259-273
-
(2000) : Supporting policy-making in healthcare networks Exploring the connection between network theory and participative policy analysis In: Leigh, Elyssebeth; McLaughlan, Rob (Hg.): Anticipating the Unexpected: Conference proceedings of the 30th Annual Conference of the International Simulations and Gaming Association (ISAGA): Sydney: ISAGAKeywords: Netzwerk, Network, analysis, participative, Partizipation, Netzwerktheory, ISAGA, theory, Policy
1997
-
(1997) : Use Gaming Simulation on the Web as Participation Tool in Urban Planning: Lugo Case In: Bisters, Valdis: Simulation and Gaming for Sustainable Development: Proceedings of the 27th International Conference of the International Simulation and Gaming Association ISAGA: ISAGA-Conference 1996: Riga, Lettland: Environmental Publishers "Vide", S. 79-86
-
(1997) : Beo - Awareness, Co-operation and Participation with the Living Water Charitable Trust In: Bisters, Valdis: Simulation and Gaming for Sustainable Development: Proceedings of the 27th International Conference of the International Simulation and Gaming Association ISAGA: ISAGA-Conference 1996: Riga, Lettland: Environmental Publishers "Vide", S. 380-386
1996
-
(1996) : MASTER: A participative learning exercise In: Garcia-Carbonell, Amparo; Watts, Frances (Hg.): Simulation now!: Learning through experience: The Challenge of Change: ISAGA-Conference 1995: Diputacio de Valencia, S. 133-139
1989
-
(1989) : A study of the relationship between student final exam performance and simulation game participation In: Klabbers, Jan; Scheper, Willem J.; Takkenberg, Cees; Crookall, David (Hg.): Simulation-Gaming: On the Improvement of Competence in Dealing with Complexity, Uncertainty and Value Conflicts: ISAGA-Conference 1988: Pergamon Press, S. 137-145
-
(1989) : Structured participation in technology assessment. The policy exercise In: Klabbers, Jan; Scheper, Willem J.; Takkenberg, Cees; Crookall, David (Hg.): Simulation-Gaming: On the Improvement of Competence in Dealing with Complexity, Uncertainty and Value Conflicts: ISAGA-Conference 1988: Pergamon Press, S. 172-179
1988
-
(1988) : Interactive events: National differences in participation and categorization In: Crookall, David; Klabbers, Jan; Coote, Alan; Saunders, Danny; Cecchini, Arnaldo; Piane, Alberta (Hg.): Simulation-Gaming in Education and Training: Proceedings of the International Simulation and Gaming Association's 18th International Conference: ISAGA-Conference 1987: Oxford: Pergamon Press, S. 25-32
-
(1988) : Simulating participation of staff in a firm's profit and capital In: Crookall, David; Klabbers, Jan; Coote, Alan; Saunders, Danny; Cecchini, Arnaldo; Piane, Alberta (Hg.): Simulation-Gaming in Education and Training: Proceedings of the International Simulation and Gaming Association's 18th International Conference: ISAGA-Conference 1987: Oxford: Pergamon Press, S. 155-158
- <
- <<
- 1
- >
- >>