Planspiel-Literaturdatenbank des ZMS
2021
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(2021): Complexifying Facilitation by Immersing in Lived Experiences of on-the-fly Facilitation (Vol. 52, No. 3), S. 346-363. Online verfügbar unter https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/10468781211006751
Abstract: Background: Describing the role of a facilitator often results in to-do lists resembling a recipe or a laundry list to follow. Such lists fail to grasp the inherent complexity of facilitation and are not very useful in guiding facilitators when, why and if they should intervene in the unfolding live performance of that day. Aim: To develop a deeper understanding of on-the-fly facilitation by analyzing rich empirical accounts of in-situ facilitation episodes.
2020
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(2020) : Planspielbasierter Ansatz zur systematischen Unterstützung von Change-Management-Prozessen In: Hahn, Simon; Hühn, Christian; Trautwein, Friedrich; Zürn, Birgit (Hg.): Planspiele - Innovative Impulse: Rückblick auf den Deutschen Planspielpreis 2019: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 97-123
Abstract: Der Artikel befasst sich mit der Idee, Planspiele als Methode in Change-Prozessen einzusetzen. Im Mittelpunkt steht dabei die Entwicklung eines mehrstufigen Konzepts für planspielbasierte Change-Management-Workshops. Hierfür werden detaillierte Vorgehensweisen und Prozesse beschrieben sowie Unterstützungs-Programme und Hilfsdokumente erstellt. Erste Durchführungen lassen vermuten, dass sich dieser innovative Ansatz insbesondere für die Sensibilisierungs- und Auftaktphase eines Change-Prozesses eignet.
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(2020) : Innovationsprojekte bewerten. Ein Planspiel als Event-Weiterbildungsmaßnahme in Hochtechnologieunternehmen In: Hahn, Simon; Hühn, Christian; Trautwein, Friedrich; Zürn, Birgit (Hg.): Planspiele - Innovative Impulse: Rückblick auf den Deutschen Planspielpreis 2019: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 139-162
Abstract: Methoden zur Bewertung von Innovationen kommen in der Praxis kleiner und mittlerer Hochtechnologieunternehmen nur selten zum Einsatz. Es fehlt an Transparenz über einfach anzuwendende und gleichzeitig leistungsstarke Managementinstrumente. Das haptische Planspiel CryGenA soll die Methodenkompetenz und Methodenakzeptanz bei Mitarbeiter*innen entsprechender Unternehmen steigern, indem es spielerisch relevante Instrumente vermittelt, die den spezifischen Anforderungen dieser Unternehmen zur Bewertung von Innovationen genügen. Das Besondere: Das Spielergebnis (ein innovativer Produktionsprozess) ist als Kochrezept lesbar. Die Weiterbildungsmaßnahme endet mit dem gemeinsamen Kochen und Essen des Ergebnisses. Die Veranstaltung kann so um ein Abschluss-Event ergänzt werden. Dieser Beitrag beschreibt die Entwicklung, Realisierung und Evaluierung des Planspiels.
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(2020) : Fertigung im Takt. Wie Lean Management, Team Building und rhythmische Klänge die Kommunikation und Effizienz in der Fertigung steigern können In: Hahn, Simon; Hühn, Christian; Trautwein, Friedrich; Zürn, Birgit (Hg.): Planspiele - Innovative Impulse: Rückblick auf den Deutschen Planspielpreis 2019: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 125-137
Abstract: Um Herausforderungen und Kundenwünsche bezüglich Kosten, Flexibilität und Liefertreue gerecht zu werden, sind effiziente und effektive Gestaltungen entlang der gesamten Wertschöpfungskette/Management notwendig. Um zukünftig nicht nur Lean Management zu optimieren, wurde ein neues Konzept zur Stärkung der Teamleistungsfähigkeit entwickelt. Das Planspiel auf Basis von Lean Management wurde dabei in Verbindung mit Teambuilding umgesetzt. Die Umsetzung erfolgte aufgrund der tiefgehenden Wahrnehmung und vielseitigen Ausdrucksmöglichkeiten musikalisch. Durch Musik wurde eine neue Methodik bestehend aus der Wahrnehmung von Akustik und Artikulation, sowie durch Sehen und Erleben auf Basis von rhythmischer Klanglehre umgesetzt. Dabei konnte gezeigt werden, dass es möglich ist, ein interdisziplinäres Planspielkonzept aufzubauen, welches die Leistungsfähigkeit, das Teamgefühl und die Zufriedenheit einzelner Mitarbeitenden im Unternehmen steigern kann.
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Schiller, Benjamin; Fünfgeld, Stefan; Weber, Joachim (Hg.) (2020): Lehre, Forschung, Transfer & Management. Beiträge aus der Fakultät Wirtschaft der DHBW Stuttgart. Festschrift für Prof. Dr. Bernd Müllerschön. Stuttgart/Norderstedt: BoD - Books on Demand
2019
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(2019): Mensch frustriere dich nicht oder doch? Der Einfluss von Emotionen auf Ergebnisfaktoren von Team-Entscheidungen am Beispiel eines Planspieles für das Flughafenmanagement. Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Karlsruhe.
Abstract: In der vorliegenden Arbeit wird der Frage nachgegangen, inwieweit positive oder negative Emotionen einen Einfluss auf Entscheidungen innerhalb von Expertenteams aus dem Flughafenmanagement, aber auch Novizen haben. Eine Literaturrecherche zeigte, dass Uneinigkeit über die Wirkrichtung von positiven und negativen Emotionen auf Entscheidungen besteht und der Zusammenhang zwischen Emotionen und Entscheidungsprozessen noch nicht geklärt ist.
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(2019) : Policies with a clue: opportunities for just and effective wildlife conservation In: Wardaszko, Marcin: Simulation and Gaming: through times and across disciplines: Past and future - heritage and progress: ISAGA 50th Anniversary Conference Proceedings 2019: Warsaw: SpringerLink, S. 654-656
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(2019): Entwicklung eines planspielbasierten Ansatzes zur systematischen Unterstützung von Change-Management-Prozessen im produzierenden Gewerbe. Masterarbeit. TU Braunschweig, Braunschweig.
2018
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(2018) : A Model for the Development of Stealth Serious Games In: Lukosch, Heide; Bekebrede, Geertje; Kortmann, Rens (Hg.): Simulation Gaming: Application for Sustainable Cities and Smart Infrastructures: 48th International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2017: Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG, S. 139-147
Abstract: In this paper, a model for serious game (SG) development is presented
and explained along with a definition of stealth serious games (SSG).
A systemic review on existing models is performed -
(2018) : Learning Change Management by Using a Business Simulation Game. A Portuguese-German Partnership In: Hühn, Christian; Schwägele, Sebastian; Zürn, Birgit; Bartschat, Daniel; Trautwein, Friedrich (Hg.): Planspiele - Interaktion gestalten: Über die Vielfalt der Methode: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 159-172
Abstract: Change management is a very complex issue, because it lies on items that cannot
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(2018): Fertigung im Takt - Lean Management und Teambuilding aud Basis von rythmischer Klanglehre. Bachelorarbeit. Weiterbildungsakademie der Hochschule Aalen, Aalen.
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(2018): Reflexive Transfersicherung im Kontext des tertiären Bildungssektors am Beispiel des Planspiels der Management Simulation Days der Dualen Hochschule Baden-Württemberg. Bachelorarbeit. Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, Ludwigsburg.
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(2018) : Attitude Measurement with Board Games in Transportation Nodes In: Lukosch, Heide; Bekebrede, Geertje; Kortmann, Rens (Hg.): Simulation Gaming: Application for Sustainable Cities and Smart Infrastructures: 48th International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2017: Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG, S. 148-157
Abstract: Transportation systems are complex yet vital infrastructures. Different
stakeholders have to work together to guarantee the most efficient traffic
of humans and goods. Challenges that stakeholders face in such infrastructure
systems, like divergent interests and attitudes, make it hard to predict behaviour.
To understand the complex systems including the behaviour of the stakeholders,
it is relevant to model decision-making processes. For this reason, simulation
games were developed. The present article focuses on two different case studies.
Both are studies in which board games were used. After explaining each case
study, a comparative section follows to give an overview about advantages and
disadvantages of the use of board games in the transportation sector. -
(2018) : Design Thinking: Project Portfolio. Management and Simulation - A Creative Mix for Research In: Lukosch, Heide; Bekebrede, Geertje; Kortmann, Rens (Hg.): Simulation Gaming: Application for Sustainable Cities and Smart Infrastructures: 48th International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2017: Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG
Abstract: This paper takes de Bono's explanation of "design thinking' as the
starting point for a report on a doctoral research project that began with a
conventional "why?' question, and then, instead of looking for an "explanation',
chose to look forward in time to establish an understanding of "how to' think
differently about a recurring problem. The catalyst for this work was observation
of otherwise competent managers making desperately wrong decisions when
good decision making was crucial to their company's future. The initial choice
to "look forward' when designing the research strategy was made well before
there was a clear understanding of what was being observed. Given that trajectory,
this paper explores the process by which a simulation was created and
then used in conjunction with a comparatively new approach to data collection
(Explanation looks backwards and design looks forward [1].). -
(2018) : Designing Disaster Diplomacy in the Context of a Climate Change Water Game In: Lukosch, Heide; Bekebrede, Geertje; Kortmann, Rens (Hg.): Simulation Gaming: Application for Sustainable Cities and Smart Infrastructures: 48th International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2017: Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG, S. 43-57
Abstract: In this paper, we explore how a climate change game can be
designed to enhance trans-boundary water partnerships between governments
and provide a window of opportunity to challenge the status quo, leading to
change. The primary focus of the paper is to discuss a theoretical framework that
utilizes "Disaster Diplomacy" as a pre-disaster capacity development tool for
policymakers. The Nile Basin by 2050 scenarios, guided us in the design of the
theoretical framework. The framework established a foundation for the design of
the climate change game known as Nile WeShareIt. This game was played in
October 2014, with policymakers from the Ministry of Water and Irrigation, in
Nairobi, Kenya. Findings indicate that climate change games may challenge the
current perceptions of normality and possibly lead to increased situation
awareness, trust, and collaboration. Future work will entail redesigning the
game, based on the initial outcomes and its application in the river Nzoia
catchment, in West-Kenya.Keywords: disaster, Climate, Cooperation, water, Collaboration, Diplomacy, Situation, resources, Change, Trust, awareness, games, Management, and -
(2018) : Knowledge Management of Games for Decision Making In: Lukosch, Heide; Bekebrede, Geertje; Kortmann, Rens (Hg.): Simulation Gaming: Application for Sustainable Cities and Smart Infrastructures: 48th International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2017: Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG, S. 24-33
Abstract: Games for decision making have developed into a powerful
tool for corporations. Irrespective of their size, corporations have been
increasingly using these games in order to evaluate and ascertain impactful
business decisions and strategies. Despite their proven added value
to the decision making process, there is still lack of research on whether,
and if so how, these games can be used by researchers and practitioners
to build evidents on systems' behavior, as part of a larger scheme. To
this effect, this paper proposes a framework to determine the different
artifacts of games that should be logged and stored for future use. -
(2018) : Experimental approach to application of simulation games in higher education In: Hühn, Christian; Zürn, Birgit; Schwägele, Sebastian; Hofmann, Sarah; Trautwein, Friedrich (Hg.): Planspiele - Analyse und Wirkungen: Rückblick auf den Deutschen Planspielpreis 2015 und 2017: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 69-97
Abstract: This paper aims to describe and analyze various aspects of the process of education based on decision-making simulation games - i. e. the so-called management simulation games - in teaching management skills. The results of two experimental studies are presented in the paper. The first one was built around the influence of cognitive system of player team assessment on the "free rider" effect as part of courses based on decision-making games - an experiment conducted in a group of 167 undergraduate students. The rustles of the research proved that "free-rider" problem aca be address through the game and course-design structure in the effective way. The second one is built around introduction of an individual system of assessment in the form of an investment game as an additional element of assessment as part of courses based on decision-making games, and the influence of introduction of such system on the outcome of simulation and course satisfaction - a pilot study conducted as an experiment on a group of 28 graduate students. The results of the experiment proved that building double game structures can provide more effective learning environments for students.
Keywords: Decision-Making, Simulation, Environment, higher, Education, Skills, Learning, games, Management 2016
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(2016) : Design of Simulation Games for Systems Management Education. A Case Example from the Curriculum at University of Applied Sciences Vorarlberg (FHV) In: Schwägele, Sebastian; Zürn, Birgit; Bartschat, Daniel; Trautwein, Friedrich (Hg.): Planspiele - Vernetzung gestalten: Forschungsergebnisse und Praxisbeispiele für morgen: Norderstedt: Books on Demand GmbH (ZMS-Schriftenreihe), S. 69-92
Abstract: In dem Beitrag diskutieren wir ein innovatives Curriculum für systemorientiertes Management. In einem aufbauenden Modul über drei Semester (ein Seminar pro Semester) lernen Master-Studierende verschiedene Techniken zu System-Dynamics-Modellierung, agentenbasierten Simulation und Perspektiven des Systemdenkens kennen. Die Entwicklung von Planspiel-Prototypen ist dabei Teil des didaktischen Ansatzes. Im ersten Teil des Beitrags stellen wir in einem Literaturüberblick die Planspielmethodik und deren Potenziale für den Kompetenzerwerb hinsichtlich systemorientiertem Management dar. Darauf aufbauend thematisieren wir Struktur, Inhalte und die konkret umgesetzte Planspiel-Design-Methode.
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(2016): Maritime Management Simulationen in der Lehre der Hochschulen - Adaption eines bestehenden Grundlagenplanspiels für die maritime Wirtschaft zum Einsatz in der Hochschullehre. Bachelorarbeit. Hochschule Emden/Leer, Emden/Leer.
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(2016): Toolbox Change Management. 44 Instrumente für Vorbereitung, Analyse, Planung, Umsetzung und Kontrolle. Stuttgart: Schäffer-Poeschel. Online verfügbar unter http://shopmedia.haufe-group.com/ShopData/productpdfs/10148-0001_IndexSummary.pdf
2015
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(2015): Psychological microfoundations and activation of dynamic managerial capabilities: Influence of affective states on managerial behaviour. Promotion. Europa-Universität Viadrina, Frankfurt. Wirtschaft.